فهرست مطالب

تفکر و کودک - سال سوم شماره 1 (بهار و تابستان 1391)

نشریه تفکر و کودک
سال سوم شماره 1 (بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مسعود خاکپور، معصومه مهرآفرید صفحات 1-14
    قضاوت اخلاقی به چگونگی نظر شخص درباره مقررات، آداب، رسوم، و هنجارهایی که مردم باید در تعامل با دیگران رعایت کنند و برداشت او از آن ها اشاره دارد. این پژوهش با هدف بررسی قضاوت اخلاقی کودکان پیش دبستانی (پنج و شش ساله) انجام شد. بدین منظور از دانش آموزان پیش دبستانی (پنج و شش ساله) شهر فاروج، نمونه ای 108 نفری به صورت تصادفی ساده برای مصاحبه بالینی، با استفاده از چهار داستان اخلاقی (دروغ، خسارت مادی، دزدی، و عدالت)، انتخاب شد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که کودکان پیش دبستانی (پنج و شش ساله) در آیتم های دروغ، خسارت مادی، و دزدی توجه بیش تری به قصد و نیت (انگیزه درونی) دارند و در آیتم عدالت اعتقاد به ناعادلانه بودن (برابری تقسیم کار) داشتند. میزان توجه به قصد و نیت با افزایش سن افزایش می یابد و میزان توجه به نتیجه و اثر کار با افزایش سن کودک کاهش می یابد. کودکان بزرگ تر (شش ساله ها) در همه آیتم ها توجه بیش تری به قصد و نیت در قضاوت اخلاقی خود داشتند. در هر سه آیتم، دختران توجه بیش تری به نتیجه و اثر در مقایسه با پسران داشتند، ولی پسران در مقایسه با دختران به قصد و نیت (انگیزه درونی) توجه بیش تری داشتند. در آیتم عدالت، دختران در مقایسه با پسران، به طور معنی داری به عادلانه (منصفانه) بودن اعتقاد داشتند (جهت گیری اطاعت). یعنی پسران در مقایسه با دختران به برابری در انجام دادن کارها توجه بیش تری داشتند. یافته های پژوهش نشان داد که، با افزایش سن، کودکان به قصد و نیت توجه بیش تری نشان دادند که با یافته های پیاژه هم سو بود، اما این که کودکان در این پژوهش در سنین پنج و شش سالگی به قصد و نیت توجه داشتند و همچنین پسران در رشد اخلاقی جلوتر از دختران بودند مغایر با یافته های پیاژه بود.
    کلیدواژگان: کودکان، پیش دبستانی، داستان اخلاقی
  • ملیحه راجی صفحات 15-42
    برنامه آموزش فلسفه برای کودکان، به منزله رویکردی تربیتی با محوریت گفت وشنود و با هدف پرورش تفکر مسئولانه، خلاق، و نقاد، متاثر از دیدگاه های تربیتی چندی است که در پژوهش های داخلی درباره برخی از آن ها تحقیق و بررسی صورت گرفته است. در این میان به دیدگاه تعلیم و تربیت انتقادی، که از دهه های پایانی قرن بیستم در فضاهای آموزشی دنیا تاثیر فراوانی داشته، کم تر توجه شده است. این مقاله، ضمن بررسی خاستگاه ها، ماهیت، و ویژگی های تعلیم و تربیت انتقادی یا رادیکال، این رویکرد را بنابر آرای برجسته ترین مربی آن، پائولو فریره، تبیین می کند. به این منظور ماهیت تعلیم و تربیت و مهم ترین مفاهیم و مضامین در اندیشه این مربی انتقادی قرن بیستم بررسی خواهد شد. نتایج مطالعات حاکی از برخی تشابهات در دو نگره تربیتی (رویکرد انتقادی و برنامه آموزش فلسفه برای کودکان) است که با روش استنتاجی به دست آمده است؛ شباهت هایی همچون پرورش تفکر و آگاهی انتقادی، طرح مسئله، آموزگار در نقش تسهیل گر، حلقه کندوکاو فلسفی و حلقه فرهنگی، شیوه آموزشی گفت وشنود بین آموزگار و دانش آموز به جای روش سنتی انتقال یک جانبه و تک گویانه مطالب از آموزگار به یادگیرندگان، مخالفت با تاکید صرف بر حافظه و حفظ طوطی وار مطالب، تاکید بر مشارکت فعال و آزادی عمل دانش آموزان و یادگیرندگان در فرایند آموزشی، تشویق به خوداندیشی و تفکر متاملانه که در هر دو دیدگاه به وضوح دیده می شود.
    کلیدواژگان: تعلیم و تربیت انتقادی، فریره، حلقه کندوکاو، تعلیم و تربیت گفت وشنودی، طرح مسئله، تعلیم و تربیت رهایی بخش، تسهیل گر
  • عاطفه شیرمحمدی، زهرا عبدالهی پور صفحات 43-68
    تفکر قوه ای از استعدادهای ذاتی بشر است که به وی توانایی می دهد پیرامون مسائل گوناگون بیندیشد و، با یاری آن، حقایق را تا حدودی که برایش مقدور است کشف کند. فرد متفکر می تواند، درباره هر موضوعی، منطقی بیندیشد و بینایی درونی را چراغ هدایت خویش قرار دهد. بنابراین ضرورت تفکر برای بینایی بخشیدن به انسان ها امری مشهود است و تفکر برای کودکان نابینا فرایندی بیناست که به سوی دست یابی به دنیایی شفاف تر و روشن تر و شناخت بهتر، دقیق تر، و عقلانی تر تعریف شدنی است.
    هدف از نگارش مقاله حاضر تقویت تصویرسازی ذهنی، تحقق پرورش تفکر، و رسیدن به فرایند تامل محوری در کودکان نابیناست که برای دست یابی به آن اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در مدارس نابینایان مد نظر است. این برنامه طرحی برای آموزش درست اندیشیدن، استدلال کردن، و مهارت تفکر به کودکان است و شامل چند عنصر اساسی (حلقه کندوکاو، کتاب های درسی داستانی، و معلمان تغییرنقش داده) است. در این رویکرد، نیازی به تعریف برنامه فلسفی جدیدی نیست، بلکه اجرای آن نیازمند تغییراتی متناسب با ویژگی های خاص این کودکان است.
    کلیدواژگان: کودکان نابینا، تفکر، فلسفه برای کودکان، تصویرسازی ذهنی، خودباوری
  • سید منصور مرعشی، سید جلال هاشمی، اعظم مقیمی گسک صفحات 69-89
    هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه های آسمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1389 - 1390، از منظر توجه به مقوله های آموزش فلسفه به کودکان، است. روش پژوهش تحلیل محتوا بود و با استفاده از چک لیستی از معیارهای برنامه آموزش فلسفه به کودکان، که شامل سه مفهوم (استدلال، مفهوم سازی، و قضاوت) و دوازده زیرمولفه است، داده ها جمع آوری شد. جامعه آماری شامل کتاب های بخوانیم و بنویسیم و هدیه های آسمان دوره ابتدایی بود که جمعا چهارده جلد کتاب بودند. نمونه آماری نیز کل جامعه در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی استفاده شد. در همه کتاب های مورد تحلیل، 986 مولفه مربوط به مفاهیم تفکر فلسفی شناسایی شد. نتایج نشان دهنده آن بود که در کتب درسی مورد بررسی مقوله استدلال بیش ترین میزان فراوانی ها را به خود اختصاص داده بود و کم ترین توجه به مقوله قضاوت شده بود. همچنین در بین کتب درسی مورد بررسی، کتاب های درسی بخوانیم و بنویسیم بیش تر از هدیه های آسمان به مقوله های تفکر فلسفی توجه کرده اند.
    کلیدواژگان: فلسفه برای کودکان، تحلیل محتوا، کتاب درسی، دوره ابتدایی، تفکر فلسفی
  • عزت الله نادری، امیر تجلی نیا*، علی شریعتمداری، مریم سیف نراقی صفحات 91-117

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اجرای برنامه «آموزش فلسفه به کودکان» در پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه منطقه 14 شهر تهران است. این پژوهش به روش نیمه تجربی و با بهره گیری از طرح تحقیق آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را همه دانش آموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 1390 - 1391 تشکیل دادند که از بین آن ها 60 نفر نمونه با روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ایانتخاب شدند (30 نفر گروه شاهد و30 نفر گروه تجربی). پس از برگزاری دوره آموزشی مورد نظر، به منظور جمع آوری داده ها، از آزمون خلاقیت عابدی و، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون تی استیودنت برای گروه های وابسته استفاده شد. یافته های این پژوهش، درمجموع، اعتبار و اعتماد پذیری برنامه فلسفه برای کودکان را در پرورش خلاقیت و چهار مولفه اصلی آن، یعنی سیالی و بسط و ابتکار و انعطاف پذیری، تایید کرد.

  • شهین واعظی، فاطمه ذوالفقاری اردچی، ابراهیم رحیمی صفحات 119-134
    درباره تاثیر دوزبانگی در عملکردهای ذهنی و خصوصا هوش، به دو دیدگاه متقابل می توان اشاره کرد: دیدگاه مبتنی بر دوزبانگی افزایشی و دیدگاه مبتنی بر دوزبانگی کاهشی. پژوهش حاضر افراد تک زبانه و دوزبانه را از نظر فرایندهای ذهنی، به ویژه هوش، مقایسه می کند. این پژوهش بر مبنای «فرضیه صفر»ی است که نبود تفاوت معنادار را در عملکرد ذهنی کودکان دوزبانه و تک زبانه مطرح می کند. به منظور تایید یا رد فرضیه کنونی، 25 کودک دبستانی در محدوده سنی هشت تا ده سال به آزمون وکسلر پاسخ دادند که به همین منظور طراحی شده است. جهت مقایسه عملکرد دو گروه در این بررسی، آزمون تی از دو نمونه مستقل گرفته شد که حاکی از نبود تفاوت معنادار بین دو گروه بود. با توجه به نتایج این بررسی، به نظر می رسد که افراد تک زبانه و دوزبانه از نظر عملکرد ذهنی و به ویژه هوش تفاوت معناداری نداشته باشند.
    کلیدواژگان: پردازش ذهنی، دوزبانگی، دوزبانگی افزایشی، دوزبانگی کاهشی، هوش
  • مهرنوش هدایتی، مژگان زریباف صفحات 135-166
    گسترش سریع فناوری در قرن بیست و یکم و رواج روزافزون مشکلات بشری ما را بر آن می دارد که، بیش از هر چیز، به آن چه به منزله دانش در اختیار کودکان قرار می دهیم حساس شویم و این دانش را با مهارت های معنوی و قدرت تشخیص و تمیز اندیشمندانه همراه کنیم. از آن جا که متخصصان سازمان بهداشت جهانی انسان را موجودی زیستی، روانی، و معنوی تعریف کرده اند، متاسفانه در عملکرد نظام آموزشی رایج، به نظر می رسد انتقال منابع انبوه دانش کم تر به معرفت هستی شناسانه و وجودگرایانه مزین است. هوش معنوی یکی از دستاوردهای ارزش مند محققان در چند سال اخیر است و توانسته پرده از بسیاری رمز و رازهای پیچیده ذهن آدمی بردارد و ریشه بسیاری از رفتارهای آدمی را بیابد. در چند سال اخیر، در پی توجه به حیطه معنویت، به منزله حوزه ای هوشمندانه، آثار درخور توجهی در زمینه هوش معنوی پدید آمده است، اما اکثریت آن ها بر اساس نگرش های معنوی افراد بالغ و بزرگ سال تالیف و تحقیق شده اند و منابع و مآخذ بسیار کمی پیرامون رشد معنوی کودکان وجود دارد. این در حالی است که متخصصان در این زمینه بی توجهی به معنویت را، در پرورش موجود انسانی، یکی از نگرانی های اصلی موسسات آموزشی و درنهایت دغدغه ای برای جامعه می دانند. شواهد متعددی دال بر منافع پرورش این جنبه از هوش در دوران کودکی و تمایل کودکان به آن است. این مقاله بر آن است که، ضمن توصیف و تعریف هوش معنوی، به اهمیت پرورش این جنبه از هوش در دوران کودکی بپردازد و امکان دست یابی به این هدف را از طریق اجرای برنامه «فلسفه برای کودکان» بررسی کند.
    کلیدواژگان: هوش، هوش معنوی، فلسفه برای کودکان، حلقه کندوکاو
|
  • Masoud Khakpour, Masoomeh Mehrafarid Pages 1-14
    Moral judgment refers to an individual’s understanding of how people think and perceive regulations، customs، traditions، and norms that should be respected in the course of interactions. To examine a group of preschoolers’ moral judgments، which was the main purpose of the study، 108 children aged between five and six in Faruj، Iran were randomly selected and were subsequently interviewed on four moral concepts including lying، financial loss، theft، and justice taken from four stories. The results showed that with regard to lying، financial loss، and theft the preschoolers paid more attention to internal motivation; however، in case of justice they believed in unfairness. As the results signified، attention to internal motivation increased with age whereas attention to effects of deeds decreased with it. In their moral judgment against all concepts، the six-year old children paid more attention to internal motivation. Moreover، in the concepts of lying، financial loss، and theft girls paid more attention to the outcome as compared to boys; conversely، boys were more attracted towards internal motivation. Concerning the concept of justice، girls’ belief in fairness significantly differed from that of boys; that is، boys were more inclined towards equality in working. The findings، in line with Piaget، showed that as children grew older، they paid more attention to internal motivation. Nevertheless، attention of boys to internal motivation and their superiority in moral development over girls contradicted Piaget’s findings.
    Keywords: moral judgment, moral story, preschool children
  • Malihe Radji Pages 15-42
    Teaching Philosophy for Children as a dialogue-based educational approach aiming at fostering caring، creative، and critical thinking has been the focus of some local studies in recent years. Meanwhile، critical education with its great impact on educational areas in the last decades of the twentieth century has not received enough attention. While reviewing the origins، nature، and characteristics of critical education، this paper attempted to explain Freire’s- a prominent critical educator- viewpoints regarding this approach. The inferences obtained from the study suggested similarities between critical approach and teaching Philosophy for Children Program including development of critical thinking and awareness، problem-posing، community of philosophical inquiry and cultural circle، and dialogic teaching، Moreover، the study indicated that both approaches oppose rote memorization، emphasize students’ active participation and freedom of action in the process of learning، encourage self-reflection and reflective thinking and consider teachers as facilitators
    Keywords: community of inquiry, critical education, dialogical education, emancipator education, facilitator, freire, problem, posing education
  • Atefeh Shir Mohammadi, Zahra Abdollahipour Pages 43-68
    Thought as an inherent capacity enables human beings to think about a variety of things and discover their truth. Thinking logically and using one’s insight are leading factors in helping a thinker to find the truth. Thus thought is a necessity that bestows sight to human beings. For visually impaired children، thought serves as an inner light which can guide them to attain a better، clearer، and more logical understanding of the world. The purpose of the present article was to assist visually impaired students in improving their thinking process and becoming reflective-centered. It was argued that in order to achieve this goal، the philosophy for children (P4C) program should be performed in the schools for blind students since it fosters reasoning and thinking skills. Moreover، the main features of the program including community of inquiry، story textbooks، and teachers with altered roles could contribute to the thinking process of these children. Finally، it was concluded that though some slight modifications should be made، P4C program is applicable for blind students.
    Keywords: blind children, Philosophy for Children, thinking, visualization, self, esteem
  • Seyed Mansour Marashi, Seyed Jalal Hashemi, Azam Moghimi Gasak Pages 69-89
    The main purpose of the present study was to examine to what extent the features implied in Philosophy for Children program were observed in the contents of the elementary school text books، Reading and Writing and Devine Gifts published in academic year of 1389-1390. Content analysis was used as the method of the study and a checklist including the criteria of teaching Philosophy for Children was utilized for data collection. The criteria included the concepts of reasoning، conceptualization، and judgment and their 12 related components. The statistical universe encompassed the Reading and Writing and Devine Gifts textbooks in 14 volumes and the sampling population comprised the whole society. Descriptive statistics were used for data analysis. Analyzing contents of the books، 986 components related to the concepts of philosophical thinking were identified. The results indicated that reasoning enjoyed the highest frequency whereas the least frequency belonged to making judgments. Also، Reading and Writing included more philosophical thinking features as compared to Divine Gifts.
    Keywords: philosophy for children, content analysis, elementary school textbooks
  • Ezat Allah Naderi, Amir Tajali Nia, Ali Shariatmadari, Maryam Seyf Naraghi Pages 91-117

    The present study aimed to investigate whether P4C program could have any significant impact on the development of creativity of first grade high school boys. In this quasi-experimental study with a pretest-posttest non-equivalent groups design، the participants were selected based on multi-level cluster sampling and the population included all first grade high school boys in zone 14 of Tehran، Iran in the academic year of 1390-1391. A total number of 60 students were selected and divided into an experimental and a control group with 30 students in each group. In order to collect data، Abedi’s creativity test (CT) was utilized and paired samples t-test was used to examine the difference between the means of the two groups. The findings verified the validity and reliability of P4C program in developing children’s creativity and its four components including continuity، extension، creativity، and flexibility.

    Keywords: creativity, community of inquiry, high school boys, P4C
  • Shahin Vaezi, Fatemeh Zolfaghari Ardchi, Ebrahim Rahimi Pages 119-134
    With regard to the effect of bilingualism on cognitive processing and especially intelligence، two different approaches including additive and subtractive bilingualism can be introduced. The present study aimed to investigate the differences bilingual and monolingual children possess in terms of their cognitive processes in general and intelligence in particular. In order to achieve the purpose of the study، 25 children aged between 8 and 10 years old studying at a primary school in Tehran were selected and took the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised (WISC-R). The test was performed separately for each child. Bilingual children had proficiency in Azari and Persian، whereas; monolingual children were only proficient in Persian. An independent samples t-test was run to compare the performances of the two groups the results of which indicated that there was no significant difference between the means of the two groups on the test and thus the null hypothesis was not rejected. Based on the findings of this study، it seems that monolingual and bilingual children do not have any significant difference in terms of cognitive processing (intelligence).
    Keywords: Additive Bilingualism, Bilingualism, Cognitive Processing, intelligence, Subtractive Bilingualism
  • Mehrnoosh Hedayati, Mojgan Zaribaf Pages 135-166
    The rapid development of technology in the twenty-first century and increasingly common human problems، Makes us sensitive to the knowledge that we will give to children، and better accomplish this knowledge with spiritual and rational skills. Recently، spiritual realm is considered as a domain of intelligence. Researchers believe that as one of the most valuable achievements in the past few years، spiritual intelligence is capable to uncover mysteries of humans’ complex mind and find the origins of human behavior. While one of the major concerns of Iranian society and its educational system is the negligence of spirituality in nurturing children، the extensive literature on spiritual intelligence signifies that research in this domain is limited to adults’ attitude and children are almost disregarded. There is much evidence concerning the advantages of the development of spiritual intelligence during childhood. While defining spiritual intelligence، this paper intended to clarify the necessity of developing spiritual intelligence and examining the possible accessibility of this purpose via Philosophy for Children Program.
    Keywords: intelligence, Philosophy for Children, spiritual intelligence